Logo Buitenlesdag

Buitenlessen

Meer inspiratie nodig?
Bestel de hardcover buitenlesbundel via Jantje Beton of IVN of meld je aan voor de nieuwsbrief. Je ontvangt dan 5x per jaar gratis nieuwe buitenlessen en het laatste nieuws rondom de volgende Nationale Buitenlesdag!

Met leerlingen zelf een buitenles ontwerpen?

Dat kan met het gratis lespakket ‘Ontwerp een buitenles’. Hierin vind je instructies, creatieve werkvormen en praktische leerling-materialen. En het mooie is: met de werkvormen trainen de leerlingen meteen hun 21e-eeuwse vaardigheden empathie, creativiteit en communicatie. Download het pakket nu op www.tudelft.nl/yourturn

Hebben jullie een super leuke buitenles bedacht?
Deel hem met ons! Vul dit formulier in en stuur hem ingevuld retour. De beste lesideeën komen in de nieuwe Buitenlesbundel.

Download één van onze voorbeeldlessen

DOpaper Doe vooral een buitenles

10 buitenlesideeën en handige activiteiten om jou (en je team) op weg te helpen met buitenonderwijs

Wonderlijke wolken

Leren over wolken en regen (groep 5-6)

Het alfabet verzamelen

Woorden maken (groep 3-4)

Buitenbingo

Rekenen met dobbelstenen (groep 1-2)

Download één van onze Mens & Natuurlessen

We hebben wat nieuws! Hieronder vind je per bouwgroep vier buitenlesideeën. Allemaal binnen het vakgebied natuur met een koppeling naar een ander vakgebied, zoals rekenen, taal en beeldende vorming. Al deze nieuwe natuurlessen zijn in samenwerking met leerkrachten en een onderwijsdeskundige ontwikkeld en door verschillende leerkrachten getest.

Patronen zijn overal

Binnen deze themareeks ontdekken en herkennen leerlingen patronen in de natuur. Centraal staan wolken, bladeren, meetkundige vormen en de regenboog (groep 1-2).

Water voor mens en natuur

Zowel mens als natuur kunnen niet zonder water. In deze lessen leren de leerlingen op vier verschillende manieren over het belang van water voor beide (groep 3-4).

Zorg voor planten, dieren en jezelf

De natuur is van belang voor het leven van mensen. Onderwerpen in deze themareeks zijn bijen, bomen, bloemen en de groeispurt van de tuinkers (groep 5-6).

Ecologische voetafdruk

Iedereen maakt gebruik van de aarde en haar grondstoffen. In deze themareeks duiken de leerlingen in het begrip ecologische voetafdruk en de gevolgen van (her)gebruik en herkomst van materialen (groep 7-8).