Logo Buitenlesdag

De ultieme buitenlestip? “Gewoon doen, niet bang zijn.

09/03/21

 

Martijn Tamis (pabo-student Thomas More Hogeschool): “Hoe gaaf is die ervaring voor kinderen om naar buiten te kunnen. Dat is iets wat de kinderen echt bijblijft. Het lijkt me fantastisch om over 20 jaar een leerling te spreken en dat de buitenlessen alsnog zijn bijgebleven. Daar doe je het voor.” 

 


Nationale Buitenlesdag… Wat is dat?

Tijdens zijn minor ‘Onderzoekend en ontwerpend leren’ hoorde Martijn voor het eerst over de Nationale Buitenlesdag. Martijn was benieuwd en bezocht de website van de Nationale Buitenlesdag. Martijn: ”Helaas deden er maar twee scholen uit Gouda mee aan de Nationale Buitenlesdag. Dat vond ik jammer om te zien.” Martijn wil hier verandering in brengen. Daarom motiveert hij zijn stageschool om ook mee te doen aan de Nationale Buitenlesdag. 


Organiseren van buitenlessen 

In het eerste jaar van de PABO zag Martijn vooral veel beperkingen om buiten les te geven. Leraren zien het geven van een buitenles vaak als een extra les, een soort beloning voor de kinderen. Sinds zijn minor kijkt hij hier anders naar. Martijn: “Het werkt beter om vanuit de lesmethode op zoek te gaan naar lessen die zich ervoor lenen om buiten te geven. Het zijn gewone methodelessen. Alleen kies je er in dit geval voor om de les buiten te doen. De kinderen zijn nieuwsgierig tijdens een buitenles en vinden het vooral erg leuk. De kinderen zijn altijd zo enthousiast dat het zonde is om niet vaker buiten les te geven. Eigenlijk zou er elke dag wel een buitenles moeten zijn.” Van andere collega’s hoort Martijn vaak: ‘Fijn dat jij het kan doen, jij hebt er wel de tijd voor’. Martijn vertelt dat een buitenles inderdaad iets meer voorbereiding kost dan een ‘gewone’ les. Die tijd gaat niet per se in de les zelf zitten, maar vooral in het uitdenken van de praktische zaken. Zo bedenkt Martijn van tevoren verschillende scenario’s, zoals: waar gaat de groep staan, kunnen de kinderen hem wel goed verstaan door de wind en tot hoe ver mogen de kinderen lopen. “Het is vooral belangrijk om vertrouwen te hebben in jezelf.”


Belang van buiten lesgeven 

Als je naar buiten gaat dan verdwijnen alle verschillen tussen de leerlingen. Martijn: “Ik denk dat dit komt omdat kinderen in de klas toch minder bewegingsvrijheid hebben. Daarnaast is frisse lucht natuurlijk heel goed voor de hersenen van kinderen. En eenmaal buiten komen de kinderen op de gekste ideeën,” zegt Martijn. “Op een A4’tje zijn ze toch beperkt. Buiten heb je meer de ruimte om je creativiteit te gebruiken.” 

Zelf gaat Martijn regelmatig met zijn klas naar buiten voor rekenen- en taallessen. De kinderen moeten dan reken- en taalvragen oplossen, net zoals ze in het klaslokaal doen. Een buitenles die hem echt bij is gebleven, is een les waarbij de kinderen het vervoer van de toekomst gingen tekenen. Martijn: “De kinderen vonden het geweldig om buiten te zijn en te stoepkrijten. Vaak hebben ze voor het laatst met stoepkrijt gewerkt in de kleuterklas. De kinderen konden de gehele ruimte op het schoolplein gebruiken. Het was mooi om te zien hoeveel creativiteit er eigenlijk naar boven kwam bij de kinderen.”  


Elkaar aanmoedigen en motiveren 

Martijn moedigt graag andere leraren aan om vaker naar buiten te gaan. Hij bespreekt het regelmatig met zijn collega’s en deelt graag zijn kennis. “Het klopt inderdaad dat je het goed moet voorbereiden. Veel leraren geven graag buiten een les, maar doen het toch te weinig. Ik probeer ze dan te motiveren, want de kinderen vinden het geweldig.” Het is belangrijk om het doel van de les duidelijk te maken aan de kinderen. Zo vertelt Martijn aan zijn leerlingen wat ze gaan leren tijdens de les, spreekt hij binnen goede regels af en legt hij op de plek waar de buitenles plaatsvindt duidelijk uit wat er van de kinderen wordt verwacht. Martijn: “Kinderen zijn snel te motiveren als je het op de goede, maar vooral duidelijke manier brengt. Dat haalt niet weg dat het voor iedereen even wennen is, voor zowel de leerlingen als voor de leraar.” In het begin hielp het Martijn om de buitenles klein te houden. Eerst ging hij met kleine groepjes van zo’n 10 kinderen naar buiten. “Zo wen je er als leraar makkelijker aan en is het niet te overweldigend.” 

Kijk aan wat er gebeurt en leer van je fouten. Het kan niet altijd perfect gaan, helemaal niet in het begin. Laat je niet ontmoedigen en probeer het nog een keer. Een duidelijke uitleg van tevoren is het begin van een succesvolle buitenles.” 


Martijn Tamis is 23 jaar en PABO-student aan de Thomas More Hogeschool in Rotterdam. Sinds het volgen van zijn minor ‘Onderzoekend en ontwerpend leren’ is Martijn helemaal om. Buiten lesgeven is leuk en bovendien super leerzaam. Momenteel zit hij in zijn afstudeerjaar en geeft hij les aan groep 5 op de Casimirschool in Gouda. 

Terug naar overzicht