Logo Buitenlesdag

Meedoen aan de Nationale Buitenlesdag? Daar zegt deze leerkracht direct ‘ja’ op!

09/03/21

 

Winnie van Putten (leerkracht bij De Dolfijn): “Kinderen hebben tijdens een buitenles eigenlijk niet eens door dat ze op dat moment aan het leren zijn. Zodra ze weer in het klaslokaal komen en alle kinderen bespreken met elkaar wat we tijdens de buitenles hebben gedaan, dan dringt het pas door.” 

 

 

Eerste kennismaking met Nationale Buitenlesdag 

Ongeveer vijf jaar geleden kwam Winnie voor het eerst in aanraking met de Nationale Buitenlesdag. Winnie: “Op Speciaal Onderwijs zitten kinderen met diverse leer- en gedragsproblemen. Daarom geef ik voornamelijk praktische lessen. De kinderen vinden het lastig om de gehele dag stil te zitten en daarom ben ik altijd wel op zoek naar praktische lessen die ik kan geven aan mijn klas. Toevallig kwam ik de Nationale Buitenlesdag tegen en dit sprak mij gelijk aan. Sindsdien doet de school ieder jaar mee aan de Nationale Buitenlesdag.” 

De Nationale Buitenlesdag kan op zoveel verschillende manieren worden ingedeeld. Winnie: “Bij ons op school bespreken we van tevoren met elkaar wie wanneer naar buiten gaat en wat voor soort buitenlessen gegeven worden. Zo is er voldoende variatie en krijgt iedereen de kans om gebruik te maken van de ruimte op het schoolplein of in de buurt.” Een buitenles sluit aan bij een methodeles van de groep zelf. Dit kan van rekenen tot spelling zijn en zelfs verkeerslessen. “Een leuke buitenles vind ik om de tafels oefenen,” zegt Winnie. “Hiervoor is alleen stoepkrijt nodig en deel ik de groep in tweeën. Zo wordt het een soort competitie. Iedere groep krijgt een tafel die ze aan de andere kant van het schoolplein per stap op moeten schrijven. De onderliggende gedachte is het leren, maar op een speelse manier. De kinderen zijn voornamelijk bezig met het rennen en ‘sneller’ zijn dan de andere groep. Zo wordt de buitenles een hele waardevolle les.” 


Belang van buiten lesgeven  

“Zelf ga ik nog een stapje verder en streef ik ernaar om iedere week één methodeles om te gooien naar een buitenles,” zegt Winnie. “Dit is inmiddels ook in de hele school bekend. Dus zodra kinderen bij mij in de klas komen, weten ze dat we ook naar buiten gaan. Eigenlijk zijn ze daar allemaal heel enthousiast over en kunnen ze niet wachten om een buitenles te krijgen.” Daarnaast krijgt Winnie ook veel reacties van ouders op haar buitenlessen. Ze vinden het leuk dat ze op deze manier de kinderen laat leren. Het is weer eens wat anders dan de hele dag aan een tafel in het klaslokaal zitten. “Zodra ouders merken dat hun kind iets nieuws heeft geleerd van de buitenles, worden ze alleen maar enthousiaster. Dan heb ik ook zin om vaker les te geven.” 

Winnie: “Voor mijn groep zijn verkeerslessen een belangrijk onderdeel van de lesstof dit jaar. Het verkeer begrijp je het beste als je er ook zelf deel van uitmaakt. Daarom ga ik graag met mijn klas een rondje door de buurt lopen om de verkeersborden en verschillende verkeerssituaties te bespreken. De kinderen zeggen dan vaak dat ze nu pas begrijpen wat er in hun boekje staat. Ja, en daar doe ik het natuurlijk voor!” Ook vindt Winnie het prachtig om te zien dat het de kinderen verwondert dat je ook buiten kunt leren. “Zij zijn zich niet bewust van het leerproces waar ze inzitten. De kinderen focussen zich eigenlijk alleen op het rennen en bewegen en niet op het leren. Dat ze daarna de connectie maken tussen de buitenles en de methodeles is heel waardevol. Zo leren ze het ook in de praktijk te zien.”  


Buitenles uitdagingen aangaan 

Buiten lesgeven brengt ook een aantal uitdagingen met zich mee. Met de kinderen, maar ook met collega’s. Winnie: “Voor kinderen staat naar buiten gaan natuurlijk gelijk aan speelpauze en dus spelen. De eerste keer dat ik buiten lesgaf was het daarom een grote chaos.” Het is dus belangrijk om van tevoren goede afspraken te maken, zodat de kinderen weten wat er van hen wordt verwacht. “Dan zul je echt een leuke buitenles hebben,” zegt Winnie.  

Als leerkracht creëert iedereen z’n eigen routine en daar voel je je het fijnst bij. Het geven van een buitenles kan daarom als een grote uitdaging voelen, geeft Winnie aan. “Ik ben zelf die uitdaging vijf jaar geleden aangegaan en geef nu vrijwel elke week één keer buiten les. Het is deel gaan uitmaken van mijn routine. Daarom probeer ik waar mogelijk mijn collega’s te motiveren en te helpen om ook vaker naar buiten te gaan en daar les te geven. Vaak wordt gedacht dat het iets extra’s is naast de reguliere lessen, maar dat is niet zo! Een buitenles vervangt een methodeles en deze geef je dan gewoon buiten.” 

Voor buitenlessen geldt: Hoe laagdrempeliger, hoe beter! Winnie: “Zo liggen er op onze school altijd materialen klaar om te gebruiken en leg ik vooral de nadruk op dat je al een heel eind komt met stoepkrijt. Het belangrijkste is om het los te laten. Het kan zijn dat sommige buitenlessen chaotischer lopen dan andere. Maar ga er gewoon in mee. Later realiseer je je dat het een hele waardevolle les was voor de kinderen.” 


Winnie van Putten is 58 jaar, ruim 20 jaar werkzaam in het Speciaal Onderwijs en werkt op De Dolfijn in Uithoorn. Zelf is ze een groot voorstander van buiten lesgeven, hoewel het soms écht een uitdaging is.   

Terug naar overzicht