Logo Buitenlesdag

Onderzoeken

Uit de diverse onderzoeken die wij hebben laten uitvoeren, blijkt dat er steeds meer aandacht is voor het nut en de noodzaak van buitenles. En dat vinden niet alleen wij, maar ook kinderen. Zij beoordelen buitenlessen met een 8,8. Dat blijkt uit recent onderzoek van het bureau ResCon dat bijna 400 basisschoolkinderen vroeg naar hun ervaringen. Daaruit blijkt dat kinderen meer plezier in de lessen ervaren en het fijn vinden dat ze meer kunnen bewegen. In de 1-op-1 gesprekken zeggen leerlingen ook de lesstof beter te onthouden. Als de kinderen gevraagd wordt hoe vaak ze buiten les willen, zeggen de meesten één keer per week. Uit onderzoek in 2018 bleek al dat ook leerkrachten enthousiast zijn. Maar liefst 89 procent wil vaker buitenles geven en ruim 90 procent verwacht op lange termijn leeropbrengsten bij de kinderen.

Bekijk hieronder alvast het overzicht met de belangrijkste onderzoeksresultaten.

Conclusies onderzoek Nationale Buitenlesdag 2019

 

Kinderen waarderen buitenles met een 8,8!

Nog een kleine week en dan is het zover; de Nationale Buitenlesdag 2019! Er hebben zich al bijna 2400 scholen aangemeld. Geweldig dat zoveel scholen meedoen en deze dag lekker naar buiten gaan …

25/03/19 Lees meer

Rapportage-Buitenles DUO 2018

Dit jaar vindt alweer de derde editie plaats van de Nationale Buitenlesdag, waaraan inmiddels meer dan 2100 scholen meedoen. DUO Onderwijsonderzoek & Advies onderzocht in opdracht van Jantje Beton en IVN Natuureducatie …

03/04/18 Lees meer

Buitentijd is leertijd-Literatuurstudie Mark Mieras (2018)

Wetenschapsjournalist Mark Mieras onderzocht in 2018 in een literatuurstudie het belang van buitenlessen voor het kinderbrein. Daaruit blijkt onder andere dat met meer sport en spel, meer beweging, een beter lichaamsbesef en …

23/11/17 Onderzoek door derden Lees meer

Buitenles: voor meisjes en vooral voor jongens!

Buitenles: voor meisjes en vooral voor jongens! Marijn Plug onderzocht in 2017 de voordelen van buitenles, voor jongens én voor meisjes. Daaruit blijkt dat buitenles met spelen, bewegen en ontdekken voor alle …

21/11/17 Onderzoek door derden Lees meer

Onderzoek naar ‘behoefte aan buitenles’ onder leerkrachten basisonderwijs

Rapportage – Buitenles DUO In 2016 werd vanuit het project Gezonde Schoolpleinen de Buitenlesdag georganiseerd, een dag waarop één klas van een school met een Gezond Schoolplein de hele dag buiten les krijgt. …

21/11/17 Onderzoek door derden Lees meer