Logo Buitenlesdag

Onderzoeken

Uit diverse onderzoeken blijkt dat er steeds meer aandacht is voor het nut en de noodzaak van buitenles. In het onderstaande overzicht vind je diverse onderzoeksrapportages over buitenlessen en de inrichting en het gebruik van het schoolplein. Zo hebben we in de afgelopen jaren laten onderzoeken hoe leerkrachten en leerlingen buitenlessen ervaren, hoe vaak er buitenles gegeven wordt en wat de wensen en behoeften zijn. Daarnaast zijn er diverse inzichten uit bestaande onderzoeken samengevoegd in een whitepaper over groene schoolpleinen en een literatuurstudie over de kracht van buitenlessen.

De waarde van een natuurrijke, gezonde buitenruimte rond scholen

Dit whitepaper brengt in kaart wat de waarde is van een transformatie van stenen woestijnen naar natuurrijke, gezonde oases voor spelen en leren. We zetten op een rij wat de effecten zijn …

13/09/21 Literatuurstudies Lees meer

Rapportage Buitenles & Schoolpleinen 2021

In 2016 en 2018 heeft DUO Onderwijsonderzoek & Advies in opdracht van Jantje Beton en IVN Natuureducatie onderzoek gedaan naar buiten lesgeven. In 2021 is hier wederom onderzoek naar gedaan. Bovendien zijn …

01/03/21 Kwantitatief onderzoek Lees meer

Toekomstige juffen en meesters willen ook met rekenen en taal naar buiten

De meesters en juffen van de toekomst willen massaal lesgeven in de buitenlucht. Zij menen dat buiten lesgeven niet alleen het plezier vergroot, maar dat leerlingen ook actiever meedoen en de lesstof …

24/09/20 Kwantitatief onderzoek Lees meer

Kinderen waarderen buitenles met een 8,8!

Nog een kleine week en dan is het zover; de Nationale Buitenlesdag 2019! Er hebben zich al bijna 2400 scholen aangemeld. Geweldig dat zoveel scholen meedoen en deze dag lekker naar buiten gaan …

25/03/19 Kwantitatief onderzoek Lees meer

Rapportage Buitenles 2018

Dit jaar vindt alweer de derde editie plaats van de Nationale Buitenlesdag, waaraan inmiddels meer dan 2100 scholen meedoen. DUO Onderwijsonderzoek & Advies onderzocht in opdracht van Jantje Beton en IVN Natuureducatie …

03/04/18 Kwantitatief onderzoek Lees meer

Buitentijd is leertijd – Literatuurstudie Mark Mieras (2018)

Wetenschapsjournalist Mark Mieras onderzocht in 2018 in een literatuurstudie het belang van buitenlessen voor het kinderbrein. Daaruit blijkt onder andere dat met meer sport en spel, meer beweging, een beter lichaamsbesef en …

23/11/17 Literatuurstudies Lees meer

Buitenles: voor meisjes en vooral voor jongens!

Buitenles: voor meisjes en vooral voor jongens! Marijn Plug onderzocht in 2017 de voordelen van buitenles, voor jongens én voor meisjes. Daaruit blijkt dat buitenles met spelen, bewegen en ontdekken voor alle …

21/11/17 Literatuurstudies Lees meer

Rapportage Buitenles 2016

Rapportage – Buitenles DUO In 2016 werd vanuit het project Gezonde Schoolpleinen de Buitenlesdag georganiseerd, een dag waarop één klas van een school met een Gezond Schoolplein de hele dag buiten les krijgt. …

21/11/17 Kwantitatief onderzoek Lees meer